tisdag 25 september 2007

Derbytankar!

Så har det lagt sig. Jag talar om den hemska skräckdagen då derbyn spelas. Igår var det Aik-Djurgården och matchen slutade 1-1. Jag har svårt att njuta av just dessa matcher för rädslan att förlora och tvingas gå med sänkt huvud på stan är betungande. Som tur var har Djurgården klarat av årets derbyn mycket bra. Visst spelet igår kanske lämnar lite i övrigt att önska men rent taktiskt tycker jag det var mycket bra. Man är ju som bäst på omställningar och att kontra på lag. Sedan är det ju vida känt att Aik vill rulla mycket boll men igår tyckte jag att Djurgården lät dem rulla boll i sin backlinje men inte så högt upp på plan och då är det ofarligt. Sedan när Aik försökte anfalla tycker jag att framförallt D.Sjölund och J.Arneng satte bra press på mittfältet och vann mycket boll där. Sedan kan man ju fråga sig varför domaren inte lät spelarna avgöra matchen. Går man in och varnar 3 spelare inom 5 minuter från samma lag vågar ingen på plan smälla på i närkamperna för rädslan att bli utvisad. Det är just de fräna närkamperna som präglar ett derby. Där tycker jag matchen föll lite. Och vem kom på den idiotiska idén inom Aik att vattna planen? Det var ju stört omöjligt att slå en krossboll eller lite längre hårda passningar. Där tycker jag Aik gjorde bort sig rejält. För det var Djurgården som lyckades bemästra planen bäst. Bäst var ändå att se den lagmoral Djurgården visar upp. Man vägrar vika ner sig och kämpar så man blir helt lyrisk på sidan. Jag ser inget annat lag som visar upp den viljan och i vissa ögon verkligen brinner det. Den galna allsvenskan rullar vidare och det är nu bara 4 matcher kvar. Ska bli spännande att se vart mitt kära Djurgården hamnar tillslut. Ha det bäst tills vi hörs igen// Sami

Inga kommentarer: