onsdag 5 september 2007

Innebandy!

Hej igen.

Då har man varit och coachat i DM. Alltså det är en distriktsturnering. Jag älskar verkligen sporten innebandy men snart undrar jag om inte måttet är rågat. Det är ju inte samma sport som spelas i Elitserien och div.1 kontra serierna på lite lägre nivå. Skillnaderna är så stora så man undrar om nån har koll på vart sporten verkligen är på väg. För det första ska innebandy vara en sport med mycket fart, närkamper och finess. Jag spelar i div.5 och här är det inte spelarna som förstör spelet utan domarna. Jag vet att man inte ska klaga på dem men nu har det verkligen gått så långt så till och med jag börjat tröttna. För det första får man inte ha närkamper. Är man något större (läs fetare) och hamnar i en närkamp med en mindre spelare får den mindre spelaren frislag 9 ggr av 10. Jag menar, varför ska en större spelare få mindre fördelar bara för han e större och starkare. Är det axel mot axel situation har jag inte på 5 år sett en större spelare få ett frislag med sig. Sedan är det för tok för lätt att spela destruktiv innebandy. Man kan hur lätt som helst låsa bollen mot sargen och få frislag. Det är snudd på omöjligt för en motståndare att ta bollen utan att blåsas av för frislag. Jag tycket man ska spela en offensiv innebandy och verkligen gå för att göra fler mål framåt istället för att spela destruktivt. Här har domarna en riktig nyckelroll. De måste se till så att reglerna följs och inte bara blåsa för att det låter om klubbor eller spelare. Det som domarna måste bli bättre på är att läsa spelet. Många har ingen som helst känsla för spelet. En domare kan göra några fel men så länge man har känsla för spelet köper man det. Idag kan ju inte en domare erkänna ett misstag. Jag tycket inte man ska ifrågasätta alla domslut men som det är nu kan man inte ens fråga en sak för då tar de det direkt personligt å blir sura. Innebandy måste få innehålla känslor och spelare måste få reagera. Utan känslor dör sporten. Så om inte sporten ska dö ut måste det bli bättre krav på domarna. Som det är idag är det rent löjligt. De är så extremt dåliga så jag tror en 7-åring skulle kunna döma lika bra. Här har förbundet en viktig roll, för som det sett ut de senaste åren blir nivån bara sämre och sämre. Snart är den så dålig så den inte går att reparera. Som spelare eller tränare har man krav på sig och då tycker jag även domarna ska ha krav på sig. Tror inte många i Stockholms-området klarar löptest och domarprovet. Nu verkar förbundet mer nöjda med att skicka vem som helst bara det finns domare. Jag tycker man ska satsa så det blir bra domare och därav kommer sporten innebandy bli bättre. I de flesta andra sporter är det inte så stor skillnad på elitnivån man ser på tv och den nivå man själv spelar på. Men inom innebandyn är det som sagt 2 helt olika idrotter. Hur ska man kunna bli bättre om man ser en match live eller på tv från elitserien och sen inte får spela i närheten av det spelet i sin egen match? Ja lite tankar efter en helg med innebandy. Men trots allt negativt är det ännu den roligaste sporten att spela själv. Jag gillar verkligen att spela i ett lag. Man tränar hela säsongen och man upplever så himla mycket. Både bra och mindre bra saker. En sak är säker. Mellansjö MK kommer låta höra av sig även denna säsong. På ena eller andra sättet. Tack för mig/på återseende...Sami

Inga kommentarer: