lördag 16 augusti 2008

OS!

Så här i OS-tider blir det inte så mycket tid till bloggandet men lite hinner jag med.
Veckan som gått har jag jobbat på som vanligt och på kvällarna hunnit med några långa promenader och även en fika. Mycket trevligt måste jag säga....Om inte väldigt väldigt trevligt..speciellt fikat....måste vi göra om snarast ler.

OS har inte börjat så bra för svensk del. Visst har cykelsporten imponerat stort då man tagit 2 silvermedaljer och med 2 lite mindre väntade medaljörer men ändå väldigt imponerande.

Sedan är det som vanligt typiskt svenskt att skylla på förkylning eller man har ont någonstans bara för att man inte lyckas prestera här och nu. Jag är innerligt trött på alla dåliga bortförklaringar..om man inte är bättre är det väl bara stå rak i ryggen och erkänna det. Då växer man i mina ögon.

Sedan till 2 händelser som jag måste få nämna med några fler ord.
Först Ara Abrahamian Som jag tycker gör helt rätt i sak. För det första så ska jag erkänna att jag inte kan alla brottningsregler och den personen som kan dem vill jag gärna träffa för den personen finns nog inte. Det är en bedömningssport men det finns ju inte någon som kan förklara vad man får poäng för och vad man inte får poäng för. Sedan är det ju inte första gången det myglas i just den sporten. Är ju inte första gången heller som brottare från de länder som styr Fila tar medalj i mästerskap. Mitt krav är att man gör en regelbok som alla kan förstå så man slipper diskussioner. En sport som är med i OS ska man kunna veta hur man får poäng och vinner...inte sitta och undra. Så att Ara blir förbannad har jag full förståelse för. Det är ju en stor skandal att de inte ens tar upp hans protest för granskning. Där visar ju sig myglet i sin sanna dag och att när han protesterar efter matchen så sitter en av de högsta medlemmarna i Fila och hånskrattar...så gör man bara inte.
Sedan tycker jag inte det är så snyggt att han lämnar en prisceremoni men förstår ju varför han gör det. Ara vill att detta mygel skall komma upp i dager och med sin aktion så tror och hoppas jag att han lyckas. För nu vet alla vem han är och varför han gjorde som han gjorde. Då kan det kvitta att de tar ifrån honom hans medalj. Enligt mig kommer han alltid ha vunnit bronset oavsett vad IOK säger i efterhand. Så nu är det bara hoppas att IOK sätter press på Fila så de börjar städa upp i sitt förbund och inför tydliga och klara regler.
Så stor respekt för Ara.

Nummer 2 är det som hände med Therese Alshammar innan semifinalen idag. Jag tror inte hon hade vunnit någon medalj för hon verkar inte vara i toppform. Men att baddräkten går sönder några minuter innan en start i OS får ju bara inte hända. Och man kan inte skylla på otur eller nått här. Jag menar..skulle jag deltaga i ett OS och har tränat stenhårt i 4 år inför just det här så skulle jag sätta på mig den där smala å känsliga baddräkten i god tid innan och verkligen vrida och vända mig så jag är säker att den håller. Det är ju känt att den kan spricka och varför då riskera något precis innan start. Det är en stor gåta för mig. Tycker jag är rent slarv och idioti. Sedan vet jag förståss inte alla turer men så här uppfattar jag det i allafall.

Idrotten förundrar mig på alla sätt och vis. Den är härlig och jobbig men den väcker känslor hos mig. Därför jag älskar idrotten och kommer alltid göra.

Idag lördag har vi varit på kalas då barnens kusin Sebastian har firat sin 1-årsdag. Varmycket trevligt och han har redan blivit ett stort charmtroll ler.
Sedan har vi här hemma även plockat fram ishockeysakerna för imorgon söndag har Lucas sin första isträning mellan 0900-1000. Så det blir till att kliva in i en ishall igen hihi..ska bli riktigt roligt även om det säkert kommer vara kallt...brr...

Nu ska jag ta en lördagsöl innan jag lägger mig.
Ha en riktigt trevlig kväll...kram Sami

Inga kommentarer: