lördag 5 juli 2008

Djurgården...

Är faktiskt lite orolig vad som håller på att hända med mitt kära Djurgården. Det är inte för att vi ligger efter topplagen just nu utan för helt andra orsaker.
Vad har hänt med det genomtänkta ändå från styrelsen ner till tränarna och även oss fans. I början på 2000-talet fanns en röd tråd. Man skulle försöka spela en offensiv och attraktiv fotboll. Sedan att man inte vann jämt gjorde inte så mycket då man såg att man verkligen försökte utveckla fotbollen. Det kändes som det var mer proffsigt då. Man värvade spelare som man visste kunde spela det spel man spelade och få om ens någon var dåliga värvningar. Så klart att alla inte var lika lyckade som t. ex: J.Arneng, K.Källström eller A.Johansson. Något har hänt i klubben som jag älskar och jag gillar det inte. Har alltid haft största förtroende för alla inom Djurgården men nu känns det som man är på helt fel väg. Det började under K.Jonevrets tid....visst man tog 1 SM-guld men spelet försvann där under den tiden. Man började nu mer och mer inrikta sig på försvar istället för att som förut spela offensivt. Sedan har man slutat värva spelare som går rakt in i startelvan och börjat titta på spelare utomlands bara för att några andra klubbar varit lyckosamma. Jag kan ta en förlust om man försöker utveckla sitt spel och har en ide inom föreningen som man tror på.
Nu är jag orolig att det börjar bli som förut då man åkte upp och ner från allsvenskan.

Jag tror man måste sätta sig ned och bestämma sig hur man vill spela och träna. Det ska inte vara några tveksamheter utan alla skall veta hur Djurgården vill spela sin fotboll. Man ska värva spelare man anser sig bäst lämpade för att prestera det spelet man vill spela. Då spelar det ingen roll att det är stora namn eller okända. Det är kvalitén hos spelaren som skall avgöra. Som det är nu har man tappat den unika förmåga man hade förut då nästan alla spelare ville spela för Djurgården. Det måste man hitta tillbaka till.
Några krav man måste ha är: ett grundspel, grundide om vilken typ av spelare man vill ha och där menar jag både på och utanför plan, man måste även få tillbaka den där tron att man vill leda svensk fotboll framåt igen.

Allt är ju inte nattsvart utan de senaste dagarna visar att man vill och försöker igen. Värvningarna av J.Oremo och de andra spelarna man värvat visar det men varför kom det först nu och inte i vintras. Känns dumt att man "kastat" bort den här säsongen då man på förhand visste att vi hade en sårbar trupp och framförallt en väldigt tunn trupp.
Sedan måste vi fans skapa en bättre och positivare stämning i och runt laget. Det ska vara en ära att få spela i Djurgårdens färger och inför sina fans. Det måste vi skapa igen....

Tycker det varit lite deppigt denna vår och inte minst matchen mot Elfsborg sist då vi kändes långt efter.
Men jag kommer aldrig sluta stödja mitt lag.
I med och motgång...För alltid...för evigt..Djurgården...

//Sami

Inga kommentarer: