tisdag 1 juli 2008

Tankar om EM-fotbollen.

Då var EM över för denna gång. Först lite kort om turneringen i stort. Det här mästerskapet har präglats av offensiv spel och faktiskt rätt rent spel. Borta har de värsta filmningarna och grova kapningarna varit. Lag som primerat offensiven har gått långt och Spanien tycker jag var solklara och rättvisa segrare. De vågade anfalla med mycket folk och sedan är ju jag så svag för deras sätt att hålla bollen inom laget. Det måste vara ett rent helvete att vara motståndare och inte få låna bollen. Bara jaga den hela tiden.

Nu till det mindre roliga. Sveriges insats är enligt mig rent ut sagt pinsam. Många hävdar att de gör ett ok mästerskap sätt till befolkning och dylikt men jag tycker helt annorlunda. För det första har vi 2 förbundskaptener som lever kvar i 90-talet. Att bara försvara sig och tro att man gör mål på nån av sina max 3-4 målchanser man skapar per match är åt helvete. Det håller inte i dagens fotboll. De har inte insett att numera måste man fylla på med ytterbackarna och även hela mittfältet. Det går inte att som Sverige ha 2 mittbackar, 1 ytterback och 1 mittfältare kvar som tänker på defensiven. Då gör man inte mål, så enkelt är det. Som det så fint heter så måste man våga för att vinna. Sedan att våra förbundskaptener inte ens i efterhand kan erkänn att det inte var bra är än mer skrämmande. För om man inte kan inse det själv lär de aldrig förbättra sig. Sverige har i dag kanske världens bäste anfallare och för att utnyttja Zlatan bäst måste han få alternativ och många spelare som anfaller. Han kan inte gör allt själv.
Det andra som jag blir galen på är att vissa spelare är givna. Vi har nu fått fram spelare som är om inte dominerande så i alla fall rätt nära det i sina klubblag, tänker på K.Källström, S.Larsson och några till. Hur kan man välja en medioker allsvensk mittfältare före en som spelare på högsta niv¨ute i Europa varje vecka...det är en gåta för mig. Och när sedan Chippen blir skadat sätter man ner en anfallare som inte har många rätt istället för att ta in S.Larsson. Ja det finna flera exempel hur illa vårat landslag coachas. Det är rent av skrämmande dåligt.
Det allra viktigaste enligt mig är att man ska spela på sin position som man har i klubblaget.

De få som får godkänt enligt mig är: A.Isaksson, F.Mellberg och Zlatan. Resten kan mycket bättre och vissa fick ju inte ens chansen.

Om inget ändras snart kommer det här barka åt helvete och jag är rätt säker på att flera unga spelare kommer börja tacka nej då de ändå inte får spela och skulle de mot all förmodan få spela så är det inte på deras naturliga position.

Fotbollen intresserar och gör att man bryr sig, det är härligt och jag kommer fortsätta tycka till. För det måste som sagt bli ändring.
Sverige får inte bara vara nöjda med att delta i mästerskap, vi måste höja nivån och sträva efter minst kvartsfinal eller längre. Gör man inte det kommer man aldrig nå längre. Man måste ha det som mål i huvudet innan man går in i en turnering.

Ja det var lite tankar om EM.
Här hemma rullar semestern på och det är underbart att inte ha några måsten eller krav. Jag och barnen tar dagen lite som den kommer. Vi gör det vi känner för. Idag har vi varit ute å cyklat och sedan spelat massor av fotboll. Det är livskvalitet det.

Nu ska det lagas mat....undra vad man ska laga ihop ikväll??
Något gott blir det säkert.
På återseende snart....Kram Sami

Inga kommentarer: