lördag 13 december 2008

Fotbolls säsongen 2008!

Här kommer mina tankar om Djurgårdens fotbolls säsong 2008!

Man avslutade säsongen 2007 med att vara med i guldstriden ända in i slutet men jag tycker aldrig man var riktigt nära ändå. Man tog flera segrar men ofta var det mer kämpa och inviduella prestationer som avgjorde än att laget spelade bra. Tycker man låg lite högre upp än man var förtjänade av.

Så till denna säsong hade jag inga förhoppningar om guld men jag hoppades ändå man skulle börja se ett mer stabilt lag och att det gick åt rätt håll. Oj så fel man fick. Denna säsong var ett enda stort mörker. Kan inte påminna mig om att det varit ett så ur uselt år som denna säsong som just varit.
Jag tänker här gå igenom de olika bitarna och tycka till om vad som inte är bra och förhoppningar inför framtiden.

Vi börjar med:
Tränarna: Sigge och Paul tycker jag ändå var ett bra par. De var nya och det gillar jag. Avskyr då man anställer tränare som tränat runt i alla olika lag i hela Sverige. Det är som en skyddad verkstad det där. Tyckte mig se att de ville något nytt med laget och även hade vissa vettiga tankar. Men denna säsong såg det ut som om de inte hade några fler tankar alls. Man började byta runt på spelare. Ingen klar spelidé, märkliga laguttagningar och att man började klaga ut i pressen om både det ena och det andra.
Framförallt ska man inte ändra för mycket med spelarna. Alltså flytta runt dem. Är man back skall man spela back. Som försöket med M.Dahlberg som mittback, ge killen en ärlig chans i så fall, inte ena matchen spela mittback för att sedan stå utanför laget osv. Jag tror man bör spela ihop ett lag och ju färre ändringar desto bättre.
Sedan var det mer och mer tydligt att det inte fanns någon spelidé. Tjonga upp bollen så långt det går och hoppas på det bästa typ. Sist men inte minst skall inte tränarna gå ut i media och gråta ut om diverse saker. Sånt håller man internt. Det är A och O i min bok.

Målvakterna:Dembo tycker jag det är läge att omvärdera. Det verkar vara en kille som från att ha varit en stor talang tyvärr aldrig kommer ta det där steget att bli en riktigt bra målvakt. Gör de mest makalösa tavlor och de har bara blivit fler och fler denna säsong. Är på tok för ojämn för att vara förste målvakt. Det spelar ingen roll för mig att han kan göra osannolika räddningar eftersom det minuten senare kan komma en jätte tavla. Jag vill ha en målvakt man vet ungefär vad man får av. Han håller som andremålis inte mer. Sedan att en kille som är 2 meter lång och har gigantiska händer inte kan gå ut och plocka ned inlägg i sitt eget straffområde är för mig en stor gåta. Killen borde äga sitt straffområde.
Oskar tycker jag har gjort en bra säsong. Varit skadad men då han hoppat in vet man alltid vad man får. Han vet sin roll och klagar aldrig utåt. Stor cred. för det.

Backarna:Vi har tyvärr stora problem i denna lagdel. Kanske det största problemet i hela laget. Mittbackarna är alldeles för långsamma och hänger inte med. Får de spela mot snabba spelade är vi chanslösa. Under all kritik då de skall sköta uppspelen. Varför är det så svårt att få fram mittbackar som kan ha lite spelsinne och bra passningspel? Ytterbackarna är för klena man mot man. Vi har tappat här under de senaste åren. Kanske vi blivit bortskämda för det har alltid varit bland våra starkaste lagdelar. Som fotbollen ser ut idag krävs det ytterbackar som kan göra en gubbe, följa med upp i anfallen och kunna slå bra inlägg. Det har vi inte.

Mittfältet: tycker jag är vår starkaste lagdel. Det finns både spelfördelare och hårt arbetande spelare här. Vi har några riktiga lirare och även de så kallade "vattenbärarna". Det vi saknar är en riktig playmaker. En nr:10. Som kan slå de där avgörande passningarna till forwards så vi får en del "enkla" mål. Det som man ibland kan anmärka på är inställningen hos vissa inom denna lagdel. Här är det extra viktigt att man kämpar och krigar varje match hela tiden. Det har saknats lite till och från.

Forwards: här saknas det en riktig måltjuv som gör 10-15 mål/säsong. Ingen av våra forwards är någon riktig målskytt vilket är en stor nackdel. De gör mål alldeles för sällan. Som forward tycker jag det är rimligt att man gör mål minst var 2-3 match man spelar. Annars är det inte ok. För många är även bara bra på att "kriga" och kämpa. Vi saknar också här en riktigt teknisk forward.

Så vad är förhoppningarna inför framtiden?
För det första att vi nu fått nya tränare. Inte så att jag gillar att man sparkar tränare men det fanns tyvärr ingen annan utväg. De hade kört fast och spelartruppen verkade inte vilja eller kunna kämpa och utvecklas så som vi alla hoppas.
Vi måste bli av med alla skador: Det är för mig en gåta att så många spelare varit borta så mycket och länge på grund av skador. Tränar vi fel eller är det spelarna det är fel på? Oavsett svaret så håller det inte att 4-5 nyckelspelare är skadade hela säsongen. Här är något som ansvariga inom laget snarast bör reda ut och hitta orsakerna på.
Hur man väljer att värva spelare: Jag vet att alla vi som följer Djurgården vill vinna och ligga i toppen men vi måste välja väg nu. Ska vi köpa etablerade spelare som kanske är lite mätta och då de kommer upp i åldrarna är mer skadebenägna eller ska vi satsa ungt och låta dem spela och utvecklas hos oss?
Som det är nu har vi för många äldre som inte presterar ett skit! De lyfter dyr lön och tar upp en plats för någon annan. Jag ser hellre att vi låter en ung spelare få chansen och kanske vara lite ojämn än att vi köper en etablerad allsvensk spelare som inte gör någon nytta.
Vissa värvningar tycker jag är helt åt helvete.
Man skall inte värva för värvandets skull utan för att de då skall gå rakt in i startelvan och tillföra något. De värvningar som gjordes under sommaren tycker jag mer var för att få lugn bland fansen än att de var spelare vi verkligen ville ha och behövde. Knappast någon av just dem har ju gått och och dominerat.

En egen arena. För mig är en egen arena självklart om vi skall kunna konkurrera med de övriga lagen i Sverige. Får vi inte en egen arena snart så kommer vi ligga hopplöst efter övriga Sverige. Så är det bara.
Som ni läser är jag kanske väldigt negativ men de senaste dagarna har jag fått en mer positiv syn på mitt kära Djurgården.
Det har blivit klart med nya tränare och det ser lite ljusare ut.
Detta återkommer jag till i ett eget inlägg senare.
Nu skall det ätas middag.
Ciao// Sami

Inga kommentarer: