onsdag 3 juni 2009

Zoran Lukic lämnar Djurgården.

Så kom beskedet idag. Återigen är det kaos i klubben i mitt hjärta. Idag lämnar/sparkas en av tränarna och det blev Zoran Lukic.
Trist tycker jag för vad Djurgården behöver efter denna urusla vårsäsong är lite lugn och ro i föreningen. Men nu kommer det skrivas massor om kris och panik.
Tyvärr har inte spelet alls kommit upp till en ok nivå och jag är förvånad att man ens har spelat ihop dessa poäng med tanke på hur illa det sett ut.
Försvarspelet har varit under all kritik nästan hela tiden och är det ihåligt bakåt kan man aldrig få ro att få till ett bra anfallsspel. Så det går lite hand i hand.
Först och främst måste man börja spela bättre defensivt och inte släppa in så många och framförallt enkla mål. Det är ju hopplöst att alltid hamna i tidigt underläge och sedan behöva jobba i uppförsbacke varje match. Det finns inget lag som orkar med det.

Får vi till en bättre defensiv tror jag att anfallsspelet kommer bli mycket bättre. För nu ser man vilken osäkerhet spelarna har på plan. Det kommer bli en väldigt tuff säsong för oss Djurgårdare och vi kan till och med åka ur allsvenskan. Så illa är det och det tycker jag alla Djurgårdare måste inse redan nu. För det är först om man inser hur illa det är som man kan förbättra sig.

Själv tror jag inte Zoran sa upp sig självmant utan att han har fått sparken men att de utåt håller denna story. För att slippa lite av den mediastorm som ändå kommer genomlida Djurgården under detta uppehåll. Jag har alltid gillat Zoran men någon förste tränare av klass är han inte. Se bara på hans förra period i Djurgården då han på slutet var ensam huvudtränare men allt gick åt skogen. Zoran är grym på att utveckla unga talanger och det borde han lägga sin fokus på. Det verkar som han fått en övertro på sig själv som huvudtränare men det är nu andra gången det inte fungerar. Men jag hade gärna sett att Zoran var kvar men ägnade all sin tid till att utveckla våra unga spelare.

Tror att detta var en nödvändig åtgärd från Djurgårdens sida att göra någonting under detta uppehåll och jag tror att Andrée kan lyckas bra i sin roll nu som ensam ansvarig tränare. För våran tränare har väldigt stora kunskaper och är skicklig, har bara hört gott om honom.
Men nu krävs det att alla vi som håller på Djurgården verkligen ställer upp för vårat lag. Styrelsen måste nog ordna in ett par nyförvärv eftersom några kontrakt går ut nu i sommar, spelarna måste prestera bättre på plan och kriga och kämpa varje minut som om det vore den sista och vi fans måste verkligen stötta vårat kära lag.
För det är i motgång man visar vilken supporter man är.
Jag kommer i allafall att stötta laget till 100% för en Djurgårdare viker aldrig, aldrig ned sig.
Vi ska tillsammans vända detta.

Hälsningar Sami.

Inga kommentarer: