söndag 22 mars 2009

Hockeyturnering med Lucas.

Lördagen var det väckning redan 07.00 för att hinna äta frukost och göra sig iordning för Lucas hockeyturnering. Även fast det inte är "min" barnvecka så försöker jag se mina barn idrotta så mycket jag bara hinner. Denna lördag passade det utmärkt att jag följde med Lucas till hans turnering för samtidigt hade Alexander innebandyturnering på annat håll så jag och barnens mamma var på varsitt håll.
Jag fick skjuts av barnens mamma till hockeyn då jag inte har någon bil för tillfället och sedan åkte hon till innebandyturneringen. Jag tillbringade hela lördagen ute i Bjöknäs ishall som ligger nära Nacka i Sthlm. En väldigt fin ishall återigen.
Var lite roligt då vi kom dit för Lucas lag fick samma omklädningsrum som jag har bytt om i då jag spelade hockey på 80-talet. Ja det är sant, samma byggnad stod kvar och jag kom ihåg exakt hur det såg ut. Det var lite roligt.

Turneringen gick mycket bra för Foc Farsta Team-00. I gruppspelet som var på 4 matcher gick man obesegrade och man visade upp ett underbart spel. Många olika målskyttar och glada killar. Alltid gladare då man vinner förståss men det som gjorde oss föräldrar extra glada var att man var det laget med överlägset bäst passningspel. Många lag har 1-2 bra spelare som bara åker och dribblar själva men i vårat lag är alla lika bra och man har ett passningsspel jag inte sett maken till. Man hittar varandra väldigt bra och verkligen försöker spela hockey. Är superkul att se.
Om man ska skriva någon liten rad om Lucas så är han en utpräglad målskytt. Han har ett skott som få kan mäta sig med i hans ålder och är säkerheten själv då han får en målchans så mål i massor blev det från Lucas klubba genom hela turneringen. Det jag hoppas han förbättrar är att kämpa lite, lite hårdare ibland. Han kan bli för bekväm ibland som forward och bara vara där uppe och "fiska" efter sina målchanser. Enligt en storebror till en spelare i vårat lag gjorde Lucas flest mål av alla i hela turneringen och det var ju lite extra roligt för honom.

Efter gruppspelet var laget klart för final och det var lite nervöst innan finalen. De fick stå uppställda på blålinjen och höra nationalsången innan finalen och det var väldigt roligt för båda lagen. Bra arrangerat måste jag säga. Finalen var väldigt jämn och spännande mot Värmdö men där stod tillslut Värmdö som rättvisa segrare med 5-2 (tror jag det blev, ev kan det ha slutat 5-3). Såg inte sista perioden så mycket för Lucas fick både huvudvärk och ont i halsen så jag tog hand om honom under slutet av finalen. Det var en väldigt lyckad turnering och även fast det var väldigt ledsna grabbar precis efter finalen så är jag säker på att de om någon dag kommer minnas alla skratt och roliga upptåg de hade för sig. Och att de spelade väldigt, väldigt bra ishockey.

Alexander och barnens mamma var där i perioder under dagen och de såg finalen så efter finalen åkte barnen med sin mamma hem till henne och jag fick skjuts hem av Olles föräldrar.

Vart en rätt tidig kväll för mig. Var helst slut så jag la mig redan vid 22.00. Så lördagskvällen vart väldigt tidig för mig.

Men vilken härlig dag man haft.

Ciao Sami

Inga kommentarer: